Volgers

woensdag 16 mei 2012

Peakall

Wat voor olie geldt, geldt voor alle grondstoffen op aarde: er komt een keer een piek in de winning en daarna treedt het verval in.
Dit patroon is zien bij elke individuele oliebron en bij elk olieproducerend land. Dat zal dus ook gelden voor  de olievoorraad wereldwijd.
Peakoil is geen theorie, maar een feit.

Ook in een mensenleven is dit patroon te zien:
geboorte, groei, piek, neergang, dood.

Zou ik mijn piek al gehad hebben?
Als ik al een piek beleefd heb, dan is dat tamelijk onopgemerkt aan mij voorbij gegaan. Hopelijk heeft mijn omgeving het wel waargenomen (ik heb ze daar nooit over gehoord).
Gezien mijn leeftijd moet ik ernstig rekening houden met de kans dat ook ik al over mijn hoogtepunt heen ben.
Maar ook op mijn kronkelpad (of is het een vrije val?) naar beneden zal misschien nog af en toe een oprisping te zien zijn.

Bob Dylan schreef op 65-jarige leeftijd (in 2006, in "Spirit on the water"):

You think I'm over the hill
You think I'm past my prime
Let me see what you got
We can have a whoppin' good time.

Veel mensen zeggen dat Bob Dylan gepiekt heeft in de jaren '60. Ik denk dat dat inderdaad zo is. Maar het zou de man zeer te kort doen om de periode daarna een periode van (alleen maar) neergang te noemen. Vele hoogtepunten zijn blijven komen.
Ik denk dat Dylan zelf ook beseft dat de jaren '60 zijn "paradise" waren. Zie zijn woorden hieronder ("Spirit on the water", 2006).

I wanna be with you in paradise
And it seems so unfair
I can't go to paradise no more
I killed a man back there

Dylan beseft dat die tijden nooit meer terug kunnen komen. Maar dat komt ook omdat hij steeds bewust voor verandering heeft gekozen. Hij bleef niet hangen in het oude (bv. in zijn succes als protestzanger). In het paradijs "He killed a man back there". Hij doodde zichzelf, dat wil zeggen gooide zijn oude jas weg en trok een nieuwe jas aan. Hij sloeg steeds een andere richting in. Hij koos bewust voor vernieuwing, vaak tegen de wil van zijn fans in.


Pete Seeger laat zien dat je ook op 92-jarige leefijd nog kunt pieken, met het Dylan-nummer "Forever young". Ik geloof dat hij hiermee onlangs nog de hitparade in de VS heeft gehaald, de oudste artiest die dat ooit bereikt heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=Ezyd40kJFq0

Tot slot:
Er is in de geschiedenis één persoon geweest bij wie piek en dood samenvielen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten